Herkent u de alarmsignalen?

Als verantwoordelijke manager of leidinggevende is het een belangrijke taak om ervoor te zorgen dat het ziekteverzuim zo laag mogelijk blijft. Tenslotte hebben de kosten van dat verzuim een negatieve invloed op de winstgevendheid van uw organisatie.

In een eerdere blog heeft u al kunnen lezen welke zaken van belang zijn om medewerkers te motiveren zodat ze met veel plezier hun werk doen. Dat heeft weer een positief effect op het ziekteverzuim. Er zit echter wel een addertje onder het gras waar u voor moet waken. Wat je in de praktijk vaak ziet is dat gemotiveerde medewerkers vaak vroeger gaan starten en later naar huis gaan, iets waar ik geen groot voorstander van ben omdat je naast je werk ook voldoende tijd moet hebben om je echt te kunnen ontspannen. Alleen dan kun je maximaal rendement uit het telent halen. Ga daarom tijdig in gesprek als u veranderingen in het gedrag van de desbetreffende medewerker constateert.

Maar hoe bewaak je dan dat mensen niet bezwijken onder te grote werkdruk?

Te grote werkdruk kan zich uiten in fysieke signalen, maar ook in gedragsveranderingen. Wees dus zowel bij jezelf als bij anderen alert op verschijnselen als:

  • Toenemende ontevredenheid
  • Sneller boos zijn
  • Onzekerheid, schrikachtig
  • Snel wisselende emoties
  • Grotere impulsiviteit
  • Cynisme, onverschilligheid
  • Meer zelfkritiek
  • Achterdochtigheid
  • Sneller transpireren, klamme handen
  • Tics of andere vormen van lichamelijke onrust (ijsberen, voetschudder en beven)
  • Verstrooidheid, van de hak op de tak springen
  • Besluiteloosheid, onge├»nteresseerdheid
  • Dingen niet afmaken, geen prioriteiten meer kunnen stellen
  • Niet meer openstaan voor nieuwe uitdagingen
  • Verminderde creativiteit
  • Fouten maken
  • Een toename van onveilig gedrag en ongelukken
  • Verminderde teamgeest
  • Te veel overuren maken
  • Meer roken, koffie en alcohol drinken en/of kalmeringsmiddelen slikken
  • Meer over het verleden dan over de toekomst praten
  • Onzorgvuldig omgaan met apparatuur, vandalisme, diefstal
  • Onvriendelijkheid tegen klanten
  • Een depressieve, in elkaar gezakte houding
  • Langzamer spreken en vertraagd bewegen

Bron: Psychologie magazine: T. Compernolle: Stress: Vriend &vijand, Lannoo/scriptum 2006