Gedrag en communicatie

Sinds 2004 begeleid ik gedrags-veranderingsprocessen binnen grote en kleine organisaties. De doelen zijn zeer divers en lopen vaak zeer uiteen, enkele voorbeelden zijn;

  • Klantgericht communiceren;
  • Betere onderlinge samenwerking realiseren;
  • Zorg dragen voor een hogere conversie van het salesteam;
  • Samenwerken tussen verschillende afdelingen stimuleren;
  • Een meer energie gevende stijl van leiderschap ontwikkelen;
  • Onderlinge interne communicatie verbeteren;
  • Klantgericht telefoneren.

Daarnaast zijn er nog tal van situaties waarbij ik een positieve rol mag spelen om er zorg voor te dragen dat niet alleen het werkplezier positief word beïnvloed maar ook de productiviteit toeneemt en het resultaat blijvend verbeterd.

De rode draad van de meeste programma’s is het individuele- en groepsgedrag wat veelal een belangrijke beïnvloeder is van bepaalde situaties. Soms is het lastig om het oude los te laten en het nieuwe te omarmen. De meeste mensen hebben moeite met veranderen omdat de veranderingswens vaak is opgelegd. Dat zorgt voor onnodig veel weerstand wat een negatieve invloed heeft op de manier van communiceren. De verschillende stappen die je bij een veranderingsproces kunt herkennen zijn:

  1. Ontkenningsfase
  2. Weerstand/verzet/boosheid
  3. Verkennen/snuffelen/hat’s in it for me?
  4. Voorzichtig participeren
  5. Eerste adoptie
  6. Volle adoptie
  7. Volle participatie (Ambassadeur)

Binnen fase 1 en 2 zitten vaak de mensen die dan in de ‘klaag’ fase zitten. Hoe verder de mensen naar de participatie schuiven des te groter is hun individuele bijdrage aan het proces. Veranderen kan heel leuk zijn als je er deel van uitmaakt. Anders gezegd: Wees geen onderdeel van de verandering maar wees zelf de verandering. Je gedrag speelt daar een cruciale rol in en je communicatie is daarbij een belangrijk gereedschap.

Transfiguro traint organisaties op gedragsverandering en faciliteert vaak als interim manager verbeterprogramma’s. Meer weten? Maak via deze link een afspraak.