Commercieel talent ontwikkelen

De veranderingen in de maatschappij zijn niet altijd even goed zichtbaar. dat wil niet zeggen dat er geen veranderingen gaande zijn, sterker nog, de veranderingen gaan op sommige vlakken veel sneller dan menigeen ervaart.

Zo is het beroep van verkoper in de afgelopen jaren al flink geëvolueerd van een soort handelsreiziger naar een volwaardig onderhandelaar, psycholoog, kennisbrenger, leider, initiatiefnemer. Anders gezegd, de verkoper van vandaag heeft veel kennis en vaardigheden nodig om nog steeds succesvol te kunnen zijn.

Een tweede trend die je ziet is dat verkopen niet meer alleen voor verkopers is. Van steeds meer functionarissen met klantcontacten wordt verwacht dat ze met een commerciële blik met de klant in gesprek gaan. Dat betekent dat inventarisatie gesprekken steeds belangrijker worden.

Bijvoorbeeld in de technische industrie waar technische medewerkers onderhoud verrichten aan apparaten zoals bijvoorbeeld koffiemachines. Deze medewerkers zijn goud waard als ze met een meer commerciële blik kunnen kijken en acteren. Dat komt ten goede van de interne samenwerking met de afdeling verkoop (binnen- en buitendienst), de omzetgroei en de waarde van de functionaris.

Niet iedere technische medewerker wordt enthousiast als ze ‘ineens’ moeten ‘verkopen’. Het is belangrijk dat ze niet alleen begrijpen waarom dit zo belangrijk is maar hebben ook handvatten en tools nodig om hier op een natuurlijke en ontspannen manier mee om te gaan. Train uw technische medewerkers dan ook regelmatig op gedrag- en communicatieve commerciële vaardigheden. Het zal u veel opleveren.


Haal meer uit je medewerkers

Het belangrijkste kapitaal van menig organisatie zijn de medewerkers. Tenslotte hebben zij vaak contact met klanten en moeten ze samenwerken om de producten en diensten van uw organisatie te verkopen. De laatste jaren zien we de trend dat medewerkers meer en meer bevoegdheden krijgen aangereikt waardoor meer zelfsturing zou moeten ontstaan. Toch blijkt dat in de praktijk vaak minder goed te werken dan vooraf was ingeschat.

In veel gevallen ligt de oorzaak bij de stijl van leiderschap, of liever ‘geen leiderschap’ maar nog vaak het traditioneel managen. (‘Vertrouwen is goed maar controle is beter’ hoor ik in de praktijk nog te vaak). Op zich hoeft er niets mis te zijn met traditioneel managen maar als u de transitie wilt maken om uw medewerkers een hogere productiviteit te laten leveren, blijvende betere resultaten met uw bedrijf en aanzienlijk meer werkplezier te laten beleven dan zal het traditioneel managen vervangen moeten worden voor modern leiderschap.

Leiderschap vraagt andere competenties dan traditioneel managen. Om meer energie bij medewerkers op te wekken is het aan te bevelen om u zelf of samen met uw team verder te verdiepen in wat modern energiegevend leiderschap uw organisatie kan brengen want als u uw huidige situatie hetzelfde laat dan is de kans groot dat uw resultaten niet verbeteren.

Bent u geïnteresseerd in wat Energiegevend Leiderschap volgens Transfiguro is en wilt u 10 x 10 tips voor energiegevend leiderschap volgens Transfiguro ontvangen? Link ons via LinkedIn o.v.v. ‘energiegevend leiderschap volgens Transfiguro’. Een afspraak maken kan en mag natuurlijk ook.


Wat communicatie voor invloed heeft?

We doen het allemaal, communiceren. De een is daar erg bedreven in en de ander heeft daar wat meer moeite mee. En laten we eerlijk zijn, twijfelt iedereen niet wel eens of hij of zij de boodschap op de juiste manier weet over te brengen?

Iedere dag een beetje beter

samenwerken en communiceren

Dat communicatie een sterke invloed heeft op de kwaliteit van interne samenwerking weten we bijna allemaal. Is het daarom niet verbazend dat relatief weinig training en coaching wordt ingezet om de communicatie te verbeteren?

Een van de onderdelen die een sterke invloed heeft op de kwaliteit van communiceren is de kennis die mensen hebben van hun eigen gedrag (wat wil je zijn en wat straal je uit?), het gedrag van de collega (dominant, afstandelijk of wellicht sociaal) en op welke manier je de juiste woordkeuze, stemklank en je lichaamstaal bij elkaar voegt om tot een succesvolle communicatie (lees: samenwerking) te komen.

Veranderen is niet alleen voor anderen.

De verschillende programma’s van Transfiguro zijn gebaseerd op 1. gedrag en 2. communicatie. Daarnaast wordt ook aandacht gegeven aan resultaatgericht werken om de drie beloftes die we doen ook in de praktijk te realiseren, deze 3 beloftes zijn:

  1. Hogere arbeidsproductiviteit
  2. Blijvend betere resultaten
  3. Meer werkplezier

Meer weten? Bel direct voor een afspraak voor een kennismakingsgesprek of stuur een mail via deze link.


Transfiguro Academy

In het afgelopen jaar heb ik veel ervaring opgedaan met ‘Blended Learning’, een combinatie van live training wat word ondersteund met een elearning omgeving. Binnen deze elearning omgeving staan video’s van verschillende onderdelen klaar met daarbij de teksten als naslagwerk en eventueel aan het eind van iedere module een huiswerkopdracht of een toets. Daarnaast kunnen links naar relevante artikelen worden geplaatst om op deze manier het leren zo effectief en aangenaam mogelijk te maken.

In opdracht van verschillende gemeenten heb ik in de afgelopen jaren veel mensen mogen trainen die langdurig uit het arbeidsproces waren geraakt. Specifiek voor deze doelgroep maken we momenteel een bijzonder elearning programma met de naam ‘In 5 stappen naar betaald werk’ om nog meer mensen de kans te geven weer een goede plek te vinden op de arbeidsmarkt. Lees verder


Nieuwe subsidietrajecten komen beschikbaar, iets voor uw organisatie?

Onlangs ontving ik het signaal dat er weer een nieuwe ESF regeling open gaat. De komende periode zijn er 3 openstellingen die voor uw organisatie relevant en interessant kan zijn.

  1. 25 juni 2018 (9.00 uur) tot en met 29 juni 2018 (17.00 uur), subsidieplafond € 15 miljoen;
  2. 12 november 2018 (9.00 uur) tot en met 16 november 2018 (17.00 uur), subsidieplafond € 15 miljoen; en
  3. 8 april 2019 (9.00 uur) tot en met 12 april 2019 (17.00 uur), subsidieplafond € 15 miljoen.

Lees verder


Betere resultaten zijn echt haalbaar

Wie wil dat nou niet? Betere resultaten, en het liefst ook nog in minder uren. Een droom of realistisch? Wat vind u?

Mijn ervaring leert dat dit echt geen utopie is en dat dit zelfs met een heel team of organisatie is te realiseren. De kunst is daarbij dat je bewust soms de vertrouwde paden verlaat en zaken anders aan durft te pakken. Daar kan een beetje specialistische hulp een handje bij helpen. “Maar het ging altijd heel goed op deze manier” is een opmerking die ik regelmatig krijg te horen als een team in een schijnbaar doodlopende weg is beland. Zelf geloof ik sterk in het blijven veranderen omdat dat de enige zekerheid is die je hebt. Als je namelijk geen onderdeel van de verandering wilt zijn zul je zelf de verandering moeten zijn, en dat vraagt een gedragsverandering en ander leren denken over dezelfde situatie. En dat is wat ik sinds 2004 organisaties en team met veel energie en inspiratie kan en mag bieden.

Lastig? In het begin waarschijnlijk wel, aan de andere kant beloof ik u dat uw werkzame leven er veel interessanter en intenser van zal worden. Lees verder


Je kunt iets niet leren als je denkt dat je het al weet

Ik las onlangs een interessant artikel geschreven door Roos Vonk in de Psychologie magazine dat mensen en organisaties vaak door een roze bril naar zichzelf kijken. Deze manier van kijken draagt er zorg voor dat je je zelf en je organisatie onbedoeld belemmerd om verder te groeien en te ontwikkelen. De Griekse filosoof Epictetus schijnt het al gezegd te hebben: “Het is onmogelijk voor een mens om te leren wat hij al meent te weten”.

Binnen de psychologie zijn die belemmerende effecten van zelfbedrog uitgebreid bestudeerd. Voorbeelden zijn er legio, bedrijven die stug dezelfde koers blijven varen ondanks dat hun doelgroep andere keuzes maken, politici die stug blijven volhouden dat vooral anderen de schuld hebben van hun onkunde. Je kunt tal van situaties bedenken waar deze opmerking op van toepassing is, ook binnen de veranderprocessen die ik mag faciliteren kom ik dit fenomeen regelmatig tegen. Lees verder


Gedrag en communicatie

Sinds 2004 begeleid ik gedrags-veranderingsprocessen binnen grote en kleine organisaties. De doelen zijn zeer divers en lopen vaak zeer uiteen, enkele voorbeelden zijn;

  • Klantgericht communiceren;
  • Betere onderlinge samenwerking realiseren;
  • Zorg dragen voor een hogere conversie van het salesteam;
  • Samenwerken tussen verschillende afdelingen stimuleren;
  • Een meer energie gevende stijl van leiderschap ontwikkelen;
  • Onderlinge interne communicatie verbeteren;
  • Klantgericht telefoneren.

Daarnaast zijn er nog tal van situaties waarbij ik een positieve rol mag spelen om er zorg voor te dragen dat niet alleen het werkplezier positief word beïnvloed maar ook de productiviteit toeneemt en het resultaat blijvend verbeterd. Lees verder


Verbeteren is de dagelijkse praktijk.

Iedere organisatie die voornemens is een verander of verbeterproces te starten is op zoek naar de tools en modellen die de gestelde doelen realiseren en overtreffen. Het belangrijkste kapitaal voor iedere onderneming blijkt steeds opnieuw het personeel te zijn. Dat is dan ook het beste uitgangspunt van ieder verbeterproces.

Sinds 2004 mag ik mij met Transfiguro intensief bezig houden met het verbeteren van het talent in ondernemingen en organisaties (profit en non-profit) waarbij steeds wordt bekeken welke onderdelen verder kunnen worden verbeterd. Een van de doelen kan bijvoorbeeld de interne communicatie zijn. Om dat met elkaar in de praktijk meer te stroomlijnen en te voorkomen dat misverstanden leiden tot een hogere klant-ontevredenheid (en dus hogere faalkosten).

Hierbij is het van groot belang dat de deelnemers vertrouwen hebben in de facilitator van dat proces. En deze facilitator dient, naast een stevige dosis praktijk ervaring, een sterk empatisch vermogen te hebben en toe te kunnen passen om juist die vragen te stellen die nodig zijn om de deelnemers belangrijke nieuwe inzichten te verschaffen. Deze werkwijze geeft een stevige fundering voor het draagvlak van het hele verbeterproces waardoor het borgen van nieuwe afspraken eenvoudiger zal zijn.

In dit soort processen geef ik graag aandacht aan het versnellen van dat proces omdat het resultaat belangrijk is. We onderzoeken wat er allemaal goed gaat en hoe we dat nog beter voor elkaar kunnen krijgen. De kracht van positief denken werkt aanstekelijk voor de deelnemers. Het versnellen geeft een belangrijke impuls aan het verbreden (lees: kennis delen). Dankzij de verbreding zal de relevante informatie, inclusief verbetervoorstellen, ook verder in de organisatie worden gebracht, het zogenaamde Verdiepen. Het effect is dat afdelingen beter met elkaar gaan communiceren en begrip kweken op welke manier je met elkaar de gewenste verbetering vorm kunt geven. Dankzij deze systematische aanpak is de borging, het verduurzamen van dat proces eenvoudiger geworden. Deze vier-V methodiek biedt een goede houvast in dit proces.

Het resultaat van dit soort programma’s levert een directe bijdrage aan het verbeteren van het resultaat van een onderneming. Ik werk daarvoor dan ook nauw samen met gespecialiseerde partners die een bijdrage kunnen leveren om ideeën van uw medewerkers zichtbaar en meetbaar te maken en daarmee het rendement van uw talenten sterk te verbeteren. 

Meer weten? Neem gerust contact op voor een kennismakingsgesprek via deze link. 


Kunt u nog beter?

Als je in de gelukkige situatie bent dat je, zoals ik, binnen organisaties met mensen mag werken en ze mag trainen, coachen of begeleiden in verbeterprojecten dan verbaasd het mij steeds weer hoeveel meer potentieel veel mensen in hun mars hebben. Dat potentieel wordt vaak door verschillende oorzaken te weinig of onvoldoende gebruikt om daar met uw organisatie grote voordelen mee te bereiken.

Waar ligt dat toch aan dat mensen veel beter kunnen dan ze presteren maar dat toch (vaak onbewust) niet doen? 

De cultuur van organisaties speelt daar een belangrijke rol in. Tot in hoeverre worden mensen (echt) betrokken bij verbeterprogramma’s of hoe vaak worden er simpelweg marsorders gegeven? Op welke manier vind communicatie plaats? Hoeveel tijd en ruimte krijgen medewerkers in dit soort processen? Of worden ze wel voldoende en vroegtijdig betrokken in dat proces? Er zijn tal van redenen te bedenken waarom het maximale potentieel niet wordt gebruikt, en dat is werkelijk zonde.

Het gedrag van (alle) mensen binnen de organisatie speelt een prominente rol en vanuit datzelfde gedrag wordt een bepaalde communicatiestijl geactiveerd. Hoe bewust zijn uw medewerkers hiervan? En kunnen ze daar snel en adequaat mee omgaan en inspelen op de situatie? Het gedrag van mensen leren begrijpen is één ding, uw eigen gedrag positief inzetten om anderen beter te begrijpen is onlosmakelijk verbonden met het gewenste succes.

Simpelweg trainen op vaardigheden is niet meer voldoende. Onze ervaring leert dat een combinatie van verschillende vaardigheden, een deel gedragskunde en de verschillende bijpassende communicatiestijlen drie belangrijke speerpunten zijn die iedereen helpt die betrokken zijn bij een verbeterprogramma. Soms werkt een uitgebreide training heel goed, in een andere situatie werkt groep- of persoonlijke coaching heel goed. In alle gevallen is het belangrijk dat geboden programma’s of trainingen direct aansluiten op de eigen praktijk.

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren